HÍREK

Keresés

Számvetés.....

Tisztelt Kollégák!


Kicsit megkésve, az év második hónapjában immár egy “ rövid” összegzés, s egy kis előretekintés a Szövetség, a vezetőség munkájáról, és a tervekről:

Ismét egy kissé bezárt, kissé borongósabb, kissé csendesebb év van mögöttünk, reméljük ebben a formában talán az utolsó, s végre a megszokott hétköznapok következhetnek szabadabb

lehetőségekkel, megkötések nélkül. Nyilván ez a pandémiás helyzet a szakmára is rányomta a

bélyegét, elég csak a megcsappant idegenforgalomra gondolni, a személyforgalom csökkenésére, s természetesen vele együtt a fuvarfeladatok csökkenésére, kiváltképp a külföldi szállítások számának elég nagy arányú visszaesésére. Reméljük ez az év már mást hoz számunkra! Voltak az évben az assistance piacon is változások, ármódosítások ( áremelést nem szívesen említenék, mert a legtöbb esetben szinte csak módosítás történt). Sajnos a gazdasági, pénzügyi negativ tendenciák arányát sem követték ezen változások, némely esetben még a feladatra alkalmas, és megfelelő feltételekkel rendelkező jármű önköltségét sem fedezik...Talán egyszer eljön az az időszak mikor ezen díjak már mindenki számára elfogadhatóak lesznek s tisztességes megélhetési rátával rendelkeznek, talán egyszer...

S természetesen a mindenki számára oly fontos változások...nos ezeket szeretném egy csokorba gyűjteni, kronológiai sorrendet nem éppen betartva, ezek egy része már konkrétan kötelező, egy jó részük még 2022 május 21 et követően csak...A törvényalkotás malmai nagyon lassan őrölnek, nem mindig úgy, ahogy azt mi elképzeljük, de az irány és a stratégia jó, számunkra, a szakma számára előremutatást jeleznek, s a piac letisztulásához vezetnek hosszútávon...talán már az idén érezhető hatással bírnak...ezekhez egyeztetés vált szükségessé a társszervekkel, főleg az ITM szakembereivel, és szerencsére történtek előrelépések...

Elsőként a várt szakmásítás kérdése, nos még mindig nem készült el a végleges felnőttképzési távlati terv ( ami igéretek szerint tartalmazni fogja, mint közlekedési szaktanfolyam , a jármű mentő és a járműszállító, nehézgépszállító modulokat is... mint sokan tudjátok, ezekhez a teljes képzési, oktatási, vizsga anyag lassan két éve készen áll, szakmai oldalról, minisztériumi oldalról átnézve, rendben találva, csak éppen a szervek részéről még mindig nem aktuális...nos addig sikerült annyit elérni, hogy az OKJ ( helyén ideiglenesen lévő) gépkezelői vizsgák közé bekerült az emelve vontató, és végre definiálták a hidroplatót ( hátsó hidraulikus rakódó)... ezekből már lehet vizsgázni, ezek az emelőgép csoportban vannak ( akinek van kék, vagy régi sárga, vagy új sárga igazolványa, azoknak csak géptípus vizsga kell, ez szóbeli és gyakorlati vizsgákból áll) ezügyben vannak egyeztetések a vizsgahelyekkel kapcsolatban, erről majd még a bejegyzésekben hamarosan többet...A daru téma eddig is egyértelmű volt, azonban

most már van állásfoglalás arról, hogy a csörlő kezeléséhez is szükséges a járműre szerelt daru vizsga megléte....jó lesz erre odafigyelni, mert hamarosan kérni fogják...s nem elég ha azt mondjuk, hogy csak vezetjük a járművet, de nem használjuk....

A következő dolog a KAF, BAF engedélyek ügye, ezt szintén május 21 től, itthon lehozták 2,5 tonnára, ahogy a közterületen való parkolás tilalmát is, a tachográffal együtt...nos itt a tréleres, 3,5-es kategória nagyjából ki is lett vesézve ( ez volt az egyik cél..) marad ugyan a járműmentés a kivételek közt ( balesetes, műszaki hibás) azonban ezt bizony hitelt érdemlően kell a helyszínen igazolni..( ahogy a saját autó szállítását is !!) Autót menteni pedig ugye csak autómentővel lehet ( ezt majd később...) Nos egy csomó kiskapu bezárul, a héten már az ellenőrzések elindultak, a büntetést a közig birság kategóriába tették, itt eleve csak százezres tételek vannak, a csillagos égig...jelenleg szoktatásképpen a 3,5 feletti ( össztömegű-jármű, járműszerelvények vannak a porondon, vele együtt a megrendelő kereskedők-

szervizek....( ha vannak)...Most ,már nem csak a külföldiek, hanem a hazai próbálkozók is, az ellenőrző hatóságok köre kibővült a NAV-val, ott pedig ugye eleve minden első kézből rendelkezésre áll...

Változott a mérlegelési eljárás is...ha a tábla a mérlegre kiterelést jelez ( akár tgk.-nak, akár súlyhatárra, akár rendszám szerint, vagy minden járműnek, nos aki nem megy be a mérlegre, a kamerán rögzített rendszám alapján már megy is a 800 ezres csekk. Autómentővel, mentési feladat során, ha regisztrálva van, nyugodtan ki lehet menni, 5 perc és mehet tovább...

Vannak még az idei évre tervek ( mondjuk műszaki vizsgakor a járművön lévő berendezések, amik hivatalosan átalakításnak minősülnek ), mondjuk csörlők bejegyzése – engedélyezése...viszonylag egyszerű lesz...de rendbe kell tenni. Célszerű addig egy emelőgépes ügyintéző megkeresése, és a fővizsgálati jegyzőkönyv elkészítése !! esetleg azoknak akiknek még nincs beírva....

Valószínüleg a gyorsforgalmi úthálózat üzemltetői jogának változásával kapcsolatosan is lesznek változások, vannak szándékok a jobbításra, de ez még két-három hónapot biztosan igénybe vesz. A másik kérdés a GKI továbbképzések vizsgája, több szakmai szervezettel karöltve ( MKFE, stb.) jeleztük, hogy a tananyag nem naprakész, rengeteg felesleges elem van benne, és elég lenne az egyszeri vizsga, utánna csak ismeretfelújító tanfolyam, nem pedig számítógépes vizsga...nos kétszer elmeszelték, most más oldalról is meg lett támogatva...talán egyszer sikerül...

Szóval azért történtek dolgok..s vannak még jócskán a tervek közt is ( elég csak az útdíj témára

gondolni, adott gyorsforgalmi úthálózaton az adott szerződött partner a megyében mentességet

élvezzen ( van rá jogszabály egyébként, csak pontosítani kell) Aztán a forgalmiban autómentőnek

feltüntetett járműre a tulajdonos változásáig, a figyelmeztető jelzés alapból járjon...stb. Természetesen nem csak jogszabályok születtek, hanem sikerült az ellenőrzés fontosságát és szükségszerűségét is megértetni, ennek már látható jelei vannak az utakon, s nem a rendőrség az első számú hatóság ( talán nem véletlen ) Ahogy a P rendszámok ügyében is hathatós változások ( és eljárások ) születtek végre...

Szóval lassan, de megyünk lépegetünk előre....

S akkor a Szövetség jelenéről, jövőjéről...A kezdeti évek nehézségeit, buktatóit követően kijelenthető, hogy az alapítók, a kezdő tagság bizalmának, és akaratának, tenni akarásának és áldozatvállalásának köszönhetően az AMSZSZ nagykorú lett. Megtörtént minden olyan jogi, szervezeti eljárás, ami a biztonségos és törvényes működést hosszú távon biztosítja. Ismerté vált a szervezetünk, a véleményünkkel számolnak , figyelembe veszik, javaslatainkat beépítik adott hivatalok. Ezért is döntött úgy az elnökség, hogy az éves tagdíjat a felére csökkentjűk 2022- től, tehát minden új belépőnek ebben az évben már csak 60 ezer forint lesz az éves tagdíj...az eddigi tagjaink számára, pedig megköszönve a kitartást, a bizalmat, az eddig befizetett tagdíjakat figyelembe véve, a 2022-es évre nem kell tagdíjat fizetni, 2023- ban pedig természetesen már csak a csökkentett összeget. A Szövetség taglétszámának növekedésével természetesen a működési költségeink arányosan csökkennek, ezért is tudtuk, természetesen felelősségteljes gazdálkodásunknak köszönhetően ezt a könnyítést megszavazni.

Most pedig a terveinkről: mivel nagykorúak lettünk, szeretnénk a szinpadra is kilépni, reméljük ez év második felében erre már lesz lehetőségünk....Terveinkben szerepel egy nagyszabású, immár a III.

Autómentős Konferencia megrendezése...ezt már szakmai alapokon megnyilvánuló szervezetek

képviselőinek résztvételével. Ahol mód és lehetőség lenne az előre leegyezetett kérdésekre elsőkézből, hitelt érdemlő válaszokat kapni.. ötleteket, véleményeket adni...megoldásokat kérni...Ez ügyben még pontosítunk, mint a meghívott szervezetek részéről, mint a személyek, kérdések, témák ügyében...az már előre látszik, hogy ez egy napba sajnos nem fér bele, ezért eleve két naposra érdemes tervezni, talán Szeptember második felében...előtte még szeretnénk adott szervezetek képviselőivel egy szűkebb személyes találkozót, egy bemutatkozó megbeszélést is megszervezni. Egy autómentős találkozó is említésre került, ezen még célszerű gondolkodni...nehéznek tűnik...szervezni, finanszírozni, főleg ha a

magunkkal szemben támasztott színvonalon szeretnénk azt megszervezni.....

Természetesen a leírtakon kívül számos ötlet, megoldandó feladat, probléma van. Szembesülünk vele minden egyes nap, de bízom benne, hogy lassacskán közösen találunk ezekre is megoldást...


Köszönöm a türelmeteket..további egészséggel, és kívánok sikerekkel megáldott hétköznapokat (és persze hétvégéket, mert ebben a szakmában az sem nagyon van )


Lenti; 2022,02,08


Üdvözlettel:


Horváth Csaba


Autómentők Magyarországi Szakmai Szövetségének


elnöke




596 megtekintés0 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése